Olipa kerran startup -yritys, jolla oli Idea isolla I:llä, pystyvät tekijät, kokemusta ja ennenkaikkea sijoittajilta saatua rahaa. Startup sai pääoman kylkiäisenä hillittömän kiireen, koska Idea liiketoimintasuunnitelmassa ei vielä tuota rahaa, asiakkaita tai saa aikaan medianäkyvyyttä.
Kiireen mukana tuli ajatus siitä, että hankkimalla parhaat ja ketterimmät konsultit saataisiin parhaita ja ketterimpiä tuloksia.
Sovittiin hinnoista ja osuuksista, jonka jälkeen Ideaa ruvettiin ammattimaisten palvelumuotoilijoiden väkertämien konseptidokumenttien pohjalta kasaamaan tuotteeksi. Pidettiin backlogia, vatvottiin user storyja ja esiteltiin viikon aikana saatuja tuotoksia.
Sovittiin hinnoista ja osuuksista, jonka jälkeen Ideaa ruvettiin ammattimaisten palvelumuotoilijoiden väkertämien konseptidokumenttien pohjalta kasaamaan tuotteeksi. Pidettiin backlogia, vatvottiin user storyja ja esiteltiin viikon aikana saatuja tuotoksia.
Meni sprintti ja meni toinenkin. Prosessimielessä tiimi toimi täydellisyyttä hipoen.
Kun pääomaa oli reilusti vähemmän jäljellä, mutta kiirettä saatu vastaavasti lisää, alkoivat tekijät ja sijoittajat kiirehtiä valmistumista. Ja kuin keisarin uusien vaatteiden kanssa, kävi tässäkin niin, että paljon puhuttu, kuukausia rakenneltu, kymmenillä ihmisillä UI/UX -testattu palvelu oli täysi susi, jossa ei ollut minkäänlaista tuloutumismahdollisuutta.
Luonnollinen ensireaktio oli haukkua toimittajan tiimi, kiristää toimittajalta lisätöitä ja pelastaa mitä pelastettavissa oli. Lopputuloksena kymmenien ihmisten kuukausien työ kuitenkin heitettiin roskiin. Hintaa voi arvailla. Agiletus oli valmis.
Missä siis meni pieleen? Yritykseen palkatut henkilöt olivat ammattilaisia, kehitykseen osallistuneet eivät suinkaan olleet lapasia (kun asiaa puolueettomasti vuosien jälkeen tarkastelee), eikä Idea suinkaan ollut huono.
Agiletus, jossa suuri määrä rahaa siirtyy tilaajalta toimittajalle hirveän tohinan säestämänä ilman mitään asiakkaalle syntyvää arvoa, pääsi tapahtumaan yksinkertaisesti siitä syystä, ettei kukaan koko prosessissa pohtinut asiakkaan arvoa. Ketterällä tekemisestä itsestään ei ole yhtään mitään hyötyä, ellei niinkin triviaalia asiaa, kuin mistä asiakas on valmis maksamaan ole pohdittu.
Jos kuitenkin haluat tehdä toimittajasta tällä kvarttaalilla iloisen ja kassanpohjalta löytyy ylimääräistä, toimi seuraavasti:
- Hanki tiimi. Jos rahasi riittävät vain yhteen tekijään, voit kutsua häntä tiimiksi.
- Älä aseta tekemiselle selkeää, mitattavaa tavoitetta.
- Älä arvioi tavoitteen saavuttamiseen tarvittavia osia erikseen.
- Älä ohjaa tiimiä tekemään töitä, joiden tuloksista voi syntyä kassavirtaa.
- Fiilistele oman Ideasi hienoutta ja anna tiimin kehua sinua.
- Muuta mieltäsi usein ja mieluusti ennenkuin edellisestä rypistyksestä on saatu tuloksia.
- Ihmettele mikä meni pieleen.
Itse en tykkää agilettaa asiakasta. Jos projektin punainen lanka puuttuu tai töitä tehdään vain siksi, että tältäkin kuulta saadaan laskutusta, niin on parempi puhaltaa pilliin. Kun kerran joku työstä maksaa, tulee siitä olla hänelle myös mitattavaa hyötyä.
Agilettaminen on sitä, kun ketterästi touhuten siirretään asiakkaan rahat toimittajan taskuun ilman asiakkaalle syntyvää mitattavaa hyötyä. - József Pap